Gondolatok...

Társadalom / Közösség / Szocializáció / Pszichológia / Filozófia

Az emberi tudás és képességek ereje

2021. március 07. 19:23 - M. Edina

Péter György: Az emberi tudás szerepe az intenzív gazdasági fejlődésben

Manapság talán azok számára sem ismeretlen a humánerőforrás, tudástársadalom fogalma, akik nem kifejezetten közgazdasági, szociológiai vagy emberi erőforrás fejlesztéssel kapcsolatos területen dolgoznak. Talán kimondhatjuk, hogy a köztudatban egyre inkább felértékelődik az oktatás szerepe, hiszen minden szülő továbbtanulásra, a jövőben szükséges szakmák kitanulására biztatja a gyermekét. Mit is jelent valójában a humántőke? Miért is fontos tényező a gazdaságunk szempontjából? Ebben a posztban ezeket a kérdéseket fogom megválaszolni Péter György tanulmánya mentén.

A humántőke meghatározásával több közgazdász is foglalkozott évtizedeken keresztül. A tőke kifejezés lényegében azokat a felhalmozott értékeket jelenti, ami tulajdonosa számára anyagi hasznot hoz, azzal, hogy önmagát értékesíti. Ilyen lehet például a befektetések, anyagi jószágok, valamint konkrétan a pénz vagy az értékpapír is. A fogalom kialakulása a közgazdászok körében leginkább azért okozott nehézségek, mert nem volt egyértelmű, hogy használhatják a tőke szót emberekre vagy sem. Bizonyos gondolkodók, például Heinrich von Thünen ezt lealacsonyítónak tartották, hiszen a különböző jószágokkal egy szinten kezelte volna a munkavállalókat. Marx úgy gondolta a munkás tudása nem a tőke része, hanem a vagyona. A klasszikus közgazdászok közül Smith azonban ezt cáfolta. Úgy gondolta a befektetésekkel megszerzett tudás, képességek nem csak a személyes, hanem a társadalmi vagyon részei is. Marshall egy tanulmányában a tudást a termelés legerősebb motorjának tekintette, ami a szükségletek kielégítését szolgálja. Ő volt az is, aki felismerte az alkalmazottak boldogságát és kultúráját javító intézkedések fontosságát, melyek a következő generációkra is kihatással vannak. A későbbi modern gondolkodók közül Teodor W. Schultz-ot érdemes megemlíteni. Szerinte a fizikai tőkefelhalmozás akkor lehet sikeres, ha az emberi ismeretekkel, vagyis a humántőkével párosul. Az ő elmélete szerint a gazdasági növekedés nem mindig egy külső (exogén) feltétel által megvalósuló folyamat, hanem sok esetben költséges befektetéssel járó belső (endogén) tényezők eredményezik, tehát az emberi tudás és a kutatás. A  beruházás szerinte az iskolai, munka közbeni szakképzés, az egészségügy, a munkával kapcsolatos tájékoztatás és vándorlás tekintetében lehet eredményes. Ehhez kapcsolódóan Mincer volt az, aki kutatásában kimutatta az oktatás jövedelmekre gyakorolt hatását, ezzel összefüggésben pedig kiemelte a munkahelyi képzések fontosságát, a költségeket és azok megtérülését is.

humantoke.jpg

Az 1973-as válság után a közgazdászok számos tényezőt újragondoltak és egy korszerűbb fogalom megalkotásán dolgoztak. Lucas tétele, mely szerint az emberi tőkébe történő beruházás a technikai fejlődés követelményei szerint kell hogy történjen, azt gondolom ma is helytálló. A '80-as évektől kezdődően főleg a fejlett országokban az endogén növekedési elméletek kaptak nagyobb figyelmet és ehhez kapcsolódóan a humánerőforrás fejlesztése is. A globalizáció révén a mindez, illetve a tudás alapú társadalom, vagyis a knowledge-based society nem csak a fejlett országok esetében figyelhető meg. Manapság a tudás felértékelődése már mindenhol fellelhető. 

A rohamosan fejlődő technológia és a globalizáció tehát új korszakot jelentett a gazdasági élet szempontjából. A tudományos és műszaki élet forradalma alapját az ismeretek, a tudás jelenti, ezért a fejlődések következményeképpen felértékelődött a "humán vagyon" is. A tanulmány alapján összefoglalva a humántőke tudást és készségeket jelöl, melyeket az ember az oktatás, képzés és a gyakorlati tapasztalatok révén szerez meg. Ezek teszik képessé a gazdasági folyamatokban, tehát a termelésben történő nagyobb mértékű javak és szolgáltatások nyújtására. Gery Becher a téma amerikai szakértője szerint az ember a különböző kurzusokon és előadásokon való részvétellel is gazdagíthatja a saját értékét.  Én úgy gondolom a formális oktatásban és az informális keretek között megszerezhető ismeretek egyenlően szükségesek a sikerhez, mind egyéni, mind társadalmi, gazdasági értelemben is. 

Felhasznált irodalom:

Péter, Gy. (2008): Az emberi tudás szerepe az intenzív gazdasági fejlődésben in: Közgazdász Fórum (2008)

 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://social-themes.blog.hu/api/trackback/id/tr2216452938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bálint950127 2021.04.05. 23:40:11

Bár tudásom a témában nem releváns és nem feltétlenül kutatásokon alapszik, még is lenne pár gondolatom. Maga a humántőke minden terület legnagyobb problémája és legnagyobb ereje. Ennek hiánya egy adott szervezet sikertelen működéséhez vezethet, azonban jelentős munkaerő tudás nélkül is hasonló problémát eredményez. Ennél a pontnál azonban fontosnak tartom megemlíteni, hogy minden munkában és tevékenységben szükség van egy alapvető tudásra az adott feladat, folyamat elvégzéséhez, azonban a véleményem szerint többre nem. A képzéseknek összhangban kell állnia a tervezett feladatok elvégzéséhez szükséges tudással, valamint ezek begyakorlására is megfelelő időt kell biztosítani a minél nagyobb hatékonyság érdekében. A folyamatos fejlődést, fejlesztést tartom jónak, hiszen nem tudunk addig szaladni, amíg nem tudunk járni sem. Itt tartom fontosnak kiemelni azonban az ezzel szorosan összekapcsolódó oktatás megemlítését. Az oktatásnak elsősorban a fiatalok gondolkodását, kreativitását, problémamegoldó képességét és ezáltal önállóságát, döntéshozó készségét kéne fejlesztenie az alapvető tudás mellett, ami megalapozná a munka világában a nagyobb teljesítmény elérését. Végezetül szeretném megemlíteni, hogy fontos megkülönböztetni azt is, hogy mekkora tudásra van szükség bizonyos területek sikeres munkavégzéséhez, hiszen ezek jelentősen eltérhetnek. Szem előtt kell tartani azt is, hogy a túlképzettség és alulképzettség is negatívan hathat a teljesítményre.

Tündi2021 2021.04.22. 16:32:28

A cikkhez kapcsolódóan felmerült bennem pár releváns gondolat. Úgy vélem, hogy a humán tőkének jelentős szerepe van a munka világában, egy szervezet életében. Egy munkavállalónak és egy munkáltatónak rendelkeznie kell elég szakmai tudással a munkájához kapcsolódóan, illetve kompetenciával, kreativitással. Ezeknek egy részét a közoktatásban megtanultaknak kell elősegítenie, másrészt egy szervezeten belül elengedhetetlen a folyamatos képzési és tanulási lehetőség. A képzési lehetőségek, pl.: tréningek elősegítik a személy tudásának növekedését és a folyamatos fejlődési lehetőséget, ami nagy mértékben növeli a munkahelyi elégedettséget is. Ehhez kapcsolódóan szeretném kiemelni, hogy sajnos a mai napig a sok kutatásból az derül ki, hogy a közoktatásban még most, a 21. században is nagyobb hangsúlyt fektetnek a lexikai tudásra, mint a kreatív, önálló gondolkodásra.

Fannihehe 2021.04.30. 08:59:16

A humántőke egyértelműen kulcsfontosságú szerepet tölt be a társadalom fejlődésének szempontjából. A tanulmány alapján különböznek azok a vélemények, hogy ez a megfoghatatlan érték kinek a tulajdona voltaképpen. Érdekes gondolatnak tartom Marx elképzelését, miszerint a munkás tudása nem a tőke része, hanem a vagyona, mert szerintem ez inkább individualista hozzáállás. Smith véleménye szerint viszont ez a társadalom tőkéjnek része. Nem gondolom, hogy a kettő kizárná egymást, a megközelítésben különböznek egymástól, azonban Smith meglátását osztom, hiszen a tudásunkkal akaratlanul is a társadalom tőkéjéhez járulunk hozzá és bővítjük azt.

PásztorKa 2021.04.30. 09:19:30

Mivel tudástársadalomban élünk, egészen magától értetődőnek tűnik, hogy a hangsúly a társadalmon belül az embereken van, az ő iskoláztatásukon, tudásukon, és azon, hogy ezeket meg is tudják osztani egymással. Azonban tudást számos módon sajátíthatunk el, nem csak iskolarendszeren belül. Sőt, nem is csak a formális és nonformális keretek között, hanem informális módon is, azonban ezeket sokkal nehezebb mérni, hiszen sokszor nem vagyunk tudatában a megszerzett tudásnak, azonban ezek ugyanúgy gyarapítják a minőségét a humán tőkének. Az informális tanulás nagy részét teszi ki az életünknek, és érdemes lenne tudatosítanunk magunkban időről időre, hogy mennyi mindennel rendelkezünk.

Zsófi 99 2021.04.30. 16:59:15

A cikk kapcsán felmerült bennem pár gondolat. A mai világban, amikor egyre több a tanult ember, már-már versenyeznek egymással, hogy ki az okosabb, képzettebb. Szerintem ez sokakra ösztönzően tud hatni, de másokat ez inkább megfélemlít. A lényeg szerintem, hogy mindenki a saját szakmájában tudja a maximumot hozni és hajlandó legyen tovább is képezni magát, ha az szükséges. Sajnos az oktatási rendszer hibájából adódóan -lexikai tudás, gyakorlat helyett- már gyermekkorban elmegy a gyermekek kedve a tanulástól vagy éppen azt hiszik, hogy csak akkor lehetnek valakik, ha mindent tudnak. Ezért fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a tudás az kincs, de nem kell mindenhez érteni a világon, azért hogy az életben elboldoguljunk és sikeresek legyünk.
süti beállítások módosítása